برخلاف وعده‌های دنیامالی، دوومیدانی‌کاران به‌‌علت مشکل مالی به مسابقات آسیایی نرفتند

«حدادی از باشگاه‌ها درخواست پول کرد، اما چون هیچ‌وقت برای باشگاه‌ها ارزش قائل نمی‌شوند، آن‌ها هم حاضر نشدند به فدراسیون پول بدهند»

احسان حدادی، رئيس فدراسیون دوومیدانی ایران-تیر ۱۴۰۳-ایسنا

تیم‌های ملی دو صحرانوردی مردان و زنان ایران به‌دلیل مشکل مالی فدراسیون دوومیدانی به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام نشدند.

احسان حدادی، رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران، مدعی شد که دلیل این اتفاق «صدور دیرهنگام ویزا از سوی کشور هنگ‌کنگ» بوده است، اما ملی‌پوشان و مربیان رشته دو صحرانوری می‌گویند چنین ادعایی درست نیست و فدراسیون دوومیدانی با ارائه دیرهنگام درخواست ویزا برای ورزشکاران به‌عمد مانع این اعزام شد تا هزینه سفر را پرداخت نکند.

از طرفی این فدراسیون حتی برای صحرانوردان ایران اردوی تمرینی برپا نکرد تا به نظر برسد که برخلاف ادعاهای احمد دنیامالی، وزیر جدید ورزش و جوانان، مشکلات شدید مالی و کمبود بودجه در ورزش ایران همچنان به قوت خود باقی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی لغو سفر تیم‌های ملی دو صحرانوردی ایران به مسابقات آسیایی، جلیل ناصری، یکی از ملی‌پوشانی که قرار بود به هنگ‌کنگ اعزام شود، از ورزش دوومیدانی خداحافظی کرد و ضمن انتقاد از عملکرد احسان حدادی گفت: «ما دو ماه پیش ورودی آسیا را کسب کردیم. یعنی این دو ماه نتوانستند ویزا بگیرند؟ در این دو ماه یک اردو هم برای ما نگذاشتند. حتی یک روز قبل از مسابقه هم زنگ نزدند که بگویند اعزام نمی‌کنیم. هیچ کاری نکردند. انگار نه انگار ما عمر و جوانی‌مان را برای این ورزش می‌گذاریم.»

در ادامه حسن شیرقوی، مربی سابق تیم ملی صحرانوردی ایران، نیز به‌کنایه گفت: «صحرانوردی همیشه اعزام داشته، اما آقای احسان حدادی محبت کرده و فکر کنم یک نوآوری از آمریکا آورده تا اردوها و مسابقات را لغو کند. آن‌ها توان تامین پول اعزام را نداشتند. از باشگاه‌ها درخواست پول کردند، اما چون برای باشگاه‌ها ارزش قائل نشدند، هیچ باشگاهی حاضر نشد به آن‌ها پول بدهد تا صحرانوردی را اعزام کنند. دبیر فدراسیون دوومیدانی به من گفت باشگاه کاراماشین، ۱.۵ میلیارد تومان به ما بدهد تا تیم را اعزام کنیم.»

این مربی باسابقه ایرانی افزود: «گفتم ۲۲ میلیارد برای لیگ و دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هم برای اختتامیه هزینه کردیم، اما فدراسیون در سایت رسمی خودش یک خسته‌نباشید ساده هم به باشگاه نگفت، پس ما پولی نمی‌دهیم. شما که می‌گفتید احسان حدادی سوت بزند میلیاردها تومان پول اینجا می‌ریزد چطور برای اعزام تیم صحرانوردی عاجز هستید؟ وزارت ورزش باید هرچه سریع‌تر جوابگوی خانواده دوومیدانی باشد.»

احسان حدادی، عضو سابق تیم ملی پرتاب دیسک ایران که در سال ۱۳۹۵ به‌دلیل تجاوز به یک زن به تحمل ۱۰۰ ضربه شلاق و حبس محکوم شده بود، در سال‌های اخیر تلاش کرد تا با نزدیکی هرچه ‌بیشتر به مقام‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی، ازجمله در دیدارهای مداوم با علی خامنه‌ای، نفوذ حاکمیتی خود را تقویت کند.

به همین دلیل تنها ۹ ماه پس از بازنشستگی از ورزش حرفه‌ای، بدون داشتن حتی یک روز تجربه مدیریتی، بر صندلی ریاست فدراسیون دوومیدانی ایران تکیه زد، اما عملکرد او در ماه‌های اخیر اعتراض شمار زیادی از ورزشکاران و مربیان رشته‌های مختلف دوومیدانی، ازجمله رضا علی‌پور، دارنده رکورد سنگ‌وردی سرعت در ایران و نفر چهارم المپیک پاریس، را درپی داشت.

حالا نیز حسن شیرقوی، عضو سابق تیم ملی دوومیدانی ایران، می‌گوید: «احسان حدادی از روزی که آمده حقوق قهرمانان را قطع کرده است. او با اعزام نکردن به مسابقات آسیایی، دو صحرانوردی را نابود کرد. ورزشکاران ۲۰ سال است خون دل خورده‌اند و کارگری کرده‌اند تا به تیم ملی برسند، اما به آن‌ها هم رحم نکرد.»

مسابقات دو صحرانوردی قهرمانی آسیا از روز ۲۹ مهر و بدون حضور ورزشکاران ایرانی به میزبانی هنگ‌کنگ آغاز شد. فدراسیون دوومیدانی ایران در بیانیه‌اش مدعی شد که زمان کافی برای تمرین ورزشکاران در هنگ‌کنگ و رسیدن به شرایط ایده‌آل بدنی وجود نداشت، حال آنکه حسین کیهانی، دیگر عضو تیم ملی صحرانوردی ایران، بعد از لغو سفر در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تمامی اعضای این تیم آمادگی مطلوبی داشتند.

بیشتر از ورزش